понедељак, 26. септембра 2022.

Пољска Православна Црква се вратила на стари календар

Стари улијански) календар проглашен је још прошле године за званични календар Пољске Православне Цркве, али је јануар 2015. године постао прекретница у животу многих пољских православних верника, саопштио је сајт Sobor.by

poljska-pravoslavna-crkva

После 90 година, већина парохија централног и западног дела земље вратила се старом календару, по коме су живела поколења православних верника, и прославила Божић и Богојављење истовремено са Јерусалимском Патријаршијом, Грузијском, Српском и Руском Православном Црквом, Светом Гором и, најзад, заједно са парохијама на истоку Пољске.

Кратка историја календарског питања у Пољској

Под притиском младе пољске државе, 1924. године је проглашена аутокефалија Пољске Православне Цркве. Тада је извршен и озбиљан притисак на Цркву, у циљу кидања веза с прошлошћу: почело је увођење пољској језика у богослужење, а уведен је и нови календар. Компромисни уступци су чињени да би се избегла забрана Цркве.

Овакав поступак Пољске Цркве објаснио је протојереј Доротеј Савицки, викар Варшавског саборног храма Свете Равноапостолне Марије Магдалине: „Како би се дала могућност верницима да спокојно учествују у богослужењима и уче своју децу Закону Божијем, кренуло се путем уступака. Тада је, по одлуци Цркве, остављено право парохијама да саме изаберу по ком ће календару живети: по старом или по – новом“.

На овај начин је требало избећи раскол – 70 процената парохија наставило је да живи по Јулијанском календару, а 30 процената, у регионима где су православни били мањина, прешло је на нови, односно – папски календар.

Припреме за повратак на стари календар текле су годинама. Велику улогу у овоме одиграо је омладински братски покрет. 18. марта 2014. године Архијерејски Сабор је одлучио да укине декрет од 12. априла 1924. године о увођењу новог календара и донео одлуку о повратку на стари календар, почев од Недеље Свих Светих.

Ово је први случај да једна канонска Помесна Православна Црква званично укида нови календар и враћа се православном – Јулијанском календару.

По материјалу са sobor.by

 

ДВА ОСВРТА НА ПРОШЛОГОДИШЊУ ВЕСТ О НАЈАВИ ВРАЋАЊА ПОЉСКЕ ЦРКВЕ НА ЈУЛИЈАНСКИ КАЛЕНДАР:

Осврт Редакције руског православног сајта „Благодатни огањ“:

„Узимајући у обзир овај позитиван преседан, најразумније и најблаготворније за васељенско Православље било би да на предстојећем Свеправославном Сабору 2016. године Руска Православна Црква, као најбројнија, предложи и осталим новокалендарским Црквама да се врате на Јулијански календар, како би се превладало молитвено нејединство.“

Осврт Редакције руског православног сајта „Православни Апологет“:

„Ми се придружујемо радости наших колега са „Благодатног огња“. Најмање што очекујемо је да ће постепено многима, по питању календара, пасти копрена са очију. Изјаве да то није догматско питање – далеко су од објективности. Календарско питање аутоматски постаје догматско, када при његовом пажљивом изучавању дођемо до важног закључка: Јулијански календар је на директан начин повезан са Александријском пасхалијом, која је канонски усвојена на Првом Васељенском Сабору. Александријска пасхалија се ослања на Јулијанску сидеричку – звездану годину, која се израчунава и која је оријентисана сасвим другачије од соларног календара, а посебно Григоријанског.

Тврђења, чак и са црквених катедри, да је Григоријански календар тачнији су – ненаучна, и представљају отворену демагогију. Усвајање новог календара, најпре од Константинопољске, а потом и Грчке Цркве, јесте антиканонски чин. Одлуке Константинопољског саветовања из 1923. године морају бити најоштрије осуђене. Ми се уздамо у Његову Светост Патријарха Кирила да ће пред предстојатеље осталих Помесних Православних Цркава изнети исправну позицију наше Цркве по питању календара и Пасхалије. Напомињемо да, по канононском устројству Православне Цркве, сваки епископ, тим пре поглавар Помесне Цркве, има право да позове на исправљање грешки учињених у Православној Цркви због нетачних и погрешних одлука Саветовања или Сабора и предложи сазивање специјалног Саветовања по календарском питању, с предлогом враћања на стари календар и исправну Александријску пасхалију у читавој њеној пуноти.“

По материјалу са „Православни Апологет“

 

Борба за веру




Оставите коментар

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.